Ασφάλεια Αυτοκινήτου

Από τα τέλη του 19ου αιώνα, καθώς αυξάνονταν ο  αριθμος  των αυτοκινητων, αυξάνονταν και τα τροχαία ατυχήματα,με  επακόλουθο να υπάρχουν αρκετοί οδηγοί οι οποίοι δεν μπορούσαν να καλύψουν το κόστος αποζημιωσης που έπρεπε να καταβάλουν  στον  παθοντα κι έτσι οι ασφαλιστικές εταιρείες άρχισαν να δραστηριοποιούνται,εκτος από τους άλλους τομείς, και στην ασφάλιση οχημάτων.

Το πρώτο μέρος στον κόσμο που θέσπισε νόμους που κατέστησαν την ασφάλεια αυτοκινήτου υποχρεωτική, ήταν το Κονέκτικατ των Ηνωμένων Πολιτειών, αρκετά διαφορετική από όσα γνωρίζουμε σήμερα,αφου έπρεπε να αγοραστεί μετά από το  ατύχημα!  Στη Μασσαχουσέτη των ΗΠΑ λίγα χρόνια αργότερα, ο Νομος όριζε ότι προκειμένου να αποκτήσεις δίπλωμα οδήγησης, έπρεπε να αποδείξεις ότι μπορεις οικονομικά να καλύψεις την αστική σου ευθύνη – μια πιο «πρωτόγονη» ενδεχομένως, ασφάλεια αυτοκινήτου. Κομβικό σημείο για την εξάπλωση της υποχρεωτικής ασφάλειας αυτοκινήτου φαίνεται να ήταν η απόφαση της πολιτείας της Νέας Υόρκης να ψηφίσει σχετικό νόμο, το 1956. Ακολούθησε ένα πραγματικό ντόμινο σχετικών ψηφισμάτων σε όλες τις πολιτείες των ΗΠΑ και φυσικά και στην Ευρώπη, για να φτάσουμε στα χρόνια μας, κατά τα οποία τα περισσότερα κράτη του κόσμου προβλέπουν, όπως γνωρίζουμε, την υποχρεωτική ασφάλιση όλων  των οχημάτων.

Στην  Ελλαδα  ο βασικος νόμος που διέπει την  την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης από την κυκλοφορία οχημάτων είναι ο Ν.489/76, όπως  τροποποιηθηκε  αρκετες  φορες  στη  συνεχεια,με  την  τελευταια  τροποποιηση  (άρθρο 169 του Νόμου 4261/2014), να  αναφερει  οτι…”για την ανανέωση του ασφαλιστηρίου, απαιτείται η καταβολή των ασφαλίστρων της επόμενης ασφαλιστικής περιόδου, πριν από τη λήξη του εν ισχύ ασφαλιστηρίου. Η κατά τα άνω εμπρόθεσμη πληρωμή είναι προϋπόθεση για την ανανέωση της ασφάλισης. Σε διαφορετική περίπτωση (μη εμπρόθεσμης πληρωμής), η υποχρεωτική από το νόμο ασφάλιση του αυτοκινήτου θα λήξει και από την επόμενη μέρα της λήξεως το όχημα είναι ανασφάλιστο”.

“Τα πρόστιμα που επιβάλλονται στους παραβάτες που εντοπίζονται από τις αστυνομικές αρχές να κυκλοφορούν με ανασφάλιστο όχημα ανέρχονται σύμφωνα με το νόμο σε : € 1.000 για τα λεωφορεία και τα φορτηγά δημόσιας χρήσης, € 500 για τα επιβατηγά και άλλα οχήματα και € 250 για τα δίκυκλα. Επιπλέον, στους εν λόγω παραβάτες αφαιρείται το δίπλωμα, η άδεια κυκλοφορίας και οι πινακίδες για 6 μήνες. Ενώ ειδικά στην περίπτωση ανασφάλιστων οχημάτων που εμπλέκονται σε ατύχημα, οι πινακίδες και η άδεια κυκλοφορίας αφαιρούνται για 2 χρόνια και επί υποτροπής για 3 χρόνια”

Συμφωνα λοιπον με το νομο η ασφάλιση αστικής ευθύνης από ατύχημα αυτοκινήτου καλύπτει την έναντι τρίτων αστική ευθύνη του κυρίου, του κατόχου και κάθε οδηγού (ή προστηθέντος στην οδήγηση ή υπευθύνου) του ασφαλισμένου αυτοκινήτου, σε περίπτωση πρόκλησης τροχαίου ατυχήματος με υπαιτιότητά τους,συνεπως είναι η υποχρέωση που έχει κάθε άτομο να αποκαταστήσει τη ζημιά που προκάλεσε σε τρίτους, παράνομα και υπαίτια.

Συγκεκριμένα, η ασφάλιση αυτή καλύπτει την αστική ευθύνη έναντι τρίτων λόγω θανάτου ή σωματικής βλάβης ή ζημιών σε πράγματα “τρίτων”, περιλαμβανομένης της χρηματικής ικανοποίησης για ψυχική οδύνη ή ηθική βλάβη,ενω “τρίτα” πρόσωπα θεωρούνται και οι επιβαίνοντες στο όχημα που προκάλεσε το ατύχημα, οι οποίοι αποζημιώνονται κανονικά σύμφωνα με τα παραπάνω, αλλά όχι ο ίδιος ο ασφαλισμένος σαν συνεπιβάτης του οχήματός του, ούτε φυσικά ο οδηγός αυτού. Η ασφάλιση περιλαμβάνει, επίσης, την κάλυψη της αστικής ευθύνης λόγω θανάτου ή σωματικής βλάβης των μελών της οικογένειας του ασφαλισμένου κύριου ή οδηγού του αυτοκινήτου ή κάθε άλλου προσώπου του οποίου η αστική ευθύνη καλύπτεται με την παρούσα ασφάλιση, και αυτο ανεξάρτητα από δεσμό συγγενειας.

Σε ενα τροχαίο ατύχημα, για τις σωματικές βλάβες που μπορεί να υποστει ο οδηγός,θα πρέπει να έχει επιλέξει, επιπλέον της υποχρεωτικής ασφάλισης αστικής ευθύνης, και τη συμπληρωματική κάλυψη “προσωπικού ατυχήματος οδηγού”, την οποία προσφέρει καθε ασφαλιστική εταιρία.

Αλλες συνηθισμενες συμπληρωματικες καλυψεις στην ασφαλιση αστικης ευθυνης αυτοκινητου ειναι η θραυση κρυσταλλων(η κάλυψη ζημιών στα υάλινα μέρη του αυτοκινήτου σας),η κάλυψη οδικής βοήθειας και η κάλυψη νομικής προστασίας.

Με τις συμπληρωματικες(προαιρετικές) ασφαλίσεις του κλάδου αυτοκινήτου επεκτείνεται η κάλυψη του ασφαλισμένου και του αυτοκινήτου του σε τομείς που δεν καλύπτονται από την υποχρεωτική ασφάλιση αστικής ευθύνης,ετσι ωστε να παρέχεται μεγαλύτερη προστασία σε αυτον.

Οι προαιρετικές καλύψεις αυτοκινήτου που προσφέρονται σήμερα είναι πολλές,ενω ποικίλλουν ανά ασφαλιστική εταιρία. Οι πιο σημαντικές από αυτές είναι οι ακόλουθες:

  • η μικτή ασφάλιση ή αλλιώς κάλυψη ιδίων ζημιών, με την οποία καλύπτονται οι ζημιές στο αυτοκίνητό σας από ατύχημα, ακόμα και εάν είστε υπεύθυνος για αυτό
  • η ασφάλιση πυρός, με την οποία καλύπτονται οι ζημιές στο αυτοκίνητό σας από πυρκαγιά, πτώση κεραυνού και έκρηξη,
  • η ασφάλιση ολικής ή και μερικής κλοπής αυτοκινήτου, με την οποία αποζημιώνεστε σε περίπτωση κλοπής του αυτοκινήτου σας,
  • η κάλυψη ζημιών στο αυτοκίνητό σας από φυσικά φαινόμενα, όπως χαλάζι, σεισμό, πλημμύρα κλπ.,
  • η κάλυψη ζημιών του αυτοκινήτου σας από τρομοκρατικές ενέργειες,
  • η κάλυψη ζημιών του αυτοκινήτου σας από κακόβουλες ενέργειες τρίτων,
  • η κάλυψη ζημιών που προκλήθηκαν στο αυτοκίνητό σας κατά τη διάρκεια στάσεων, απεργιών, οχλαγωγιών και πολιτικών ταραχών,
  • η κάλυψη εξόδων ενοικίασης αυτοκινήτου,
  • η κάλυψη υλικών ζημιών του αυτοκινήτου σας από την πρόκληση ατυχήματος από ανασφάλιστο όχημα,
  • η καλυψη των αεροσακων,
  • η καλυψη αντικατάστασης Κλειδιών Οχήματος κλπ.

 

Το γεγονος τελικα ειναι πως αναλογα με την περιπτωση(ετος κυκλοφοριας,αξια οχηματος κλπ),πρεπει ο καθε ιδιοκτητης να αποφασισει τι χρειαζεται,ετσι ωστε να ειναι “ουσιαστικα” ασφαλισμενο το οχημα του.

Τελος, Νέος Οδηγος σε ηλικία (<23 ετών) ή σε εμπειρία (<1 έτους άδεια ικανότητας οδήγησης),παιρνει ενα “επασφαλιστρο” (υπολογίζεται επί του ασφαλίστρου των καλύψεων Αστικής Ευθύνης προς τρίτους).

Ο ασφαλισμένος υποχρεούται να τα δηλώσει κατά τη σύναψη της ασφάλισης και κατά την διάρκεια αυτής,γιατι εάν συμβεί ζημιά Αστικής Ευθύνης προς τρίτους από την κυκλοφορία του οχήματος και δεν έχει δηλωθεί ο νέος οδηγός, τότε ο ασφαλισμένος θα καταβάλει άμεσα στην Εταιρία επιπλέον ασφάλιστρο 60% από την ημερομηνία έναρξης ισχύος του ασφαλιστηρίου,ενω εάν συμβεί ζημιά της κάλυψης Ιδίων Ζημιών οχήματος οι πιο πολλες εταιριες εχουν ορο στο συμβολαιο οπου απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης…